Zo maak je een verleidelijke menukaart die meer verkoopt met minder personeel

Een goede menukaart helpt je om meer te verkopen. Maak je kaart daarom duidelijk, aantrekkelijk en doordacht. Wil je weten hoe? Wij geven je 5 tips + bonustip!

3 april 2025
Laatste update: 27 april 2025

Voor alle horeca-ondernemers is de menukaart essentieel. De menukaart is je beste medewerker. Het is: gastvrij, een vertegenwoordiger van je concept en verleidt je gasten. Vanuit deze gedachte ontwerpen wij succesvolle menukaarten voor onze opdrachtgevers.

1. Vertel je eigen verhaal

Wat is jouw concept? Blijf dicht bij jezelf en je passie. Je gasten gaan goed op jouw oprechtheid.

Daarnaast laten zij zich graag (ver)leiden. Maak van je kaart daarom een vertegenwoordiger van je concept.

Enkele bekende uitingen afhankelijk van je concept:
• een ‘chefs choice’
• een daghap
• een bargerecht
• een […] experience
• een wandeling door de kaart
• één menu
• streekproducten met uniek verhaal

2. Maak je menukaart overzichtelijk

Zet je beste gerechten op de juiste plek. Je gasten zijn geneigd om het eerste of laatste gerecht uit een lijst te kiezen. Maak hier gebruik van. Zet hier de gerechten die je het liefst verkoopt.

Een drukke kaart maakt kiezen moeilijk. Maak het makkelijk:

3. Speel in op trends zoals lokaal en vega

Duurzaam en vegetarisch eten is populair. Koop je al lokaal in? Heb je vegetarische gerechten? Zet dit op je kaart! Dit trekt meer gasten en verbetert je imago.

4. Zorg voor een schone menukaart

Iedereen heeft een kleine Rob Geus op z’n schouders. Dat is de reden waarom een vieze menukaart afschrikt. Mensen denken dan snel dat je keuken ook vies is. Gebruik een afwasbare kaart of vervang papieren kaarten iets vaker.

5. Gebruik een aparte dessertkaart

Gasten die een losse dessertkaart krijgen, bestellen vaker een toetje. Het voelt als een nieuw keuzemoment, zonder dat ze denken aan wat ze al gegeten hebben.

Bonustip:

> Woorden die je gerechten beter verkopen <

1. Smaak & textuur

Deze woorden helpen gasten om zich de smaak en het mondgevoel van een gerecht voor te stellen.

• Romig
• Krokant
• Smeuïg
• Fluweelzacht
• Vol van smaak
• Smeltzacht
• Hartig
• Fris
• Pittig
• Zoet
• Ziltig
• Zacht gegaard
• Geroosterd
• Licht pittig
• Boterzacht
• Kruidig
• Sappig
• Mals
• Luchtig
• Zilt & zoet

2. Versheid & kwaliteit

Benadruk hoe vers en puur je ingrediënten zijn om gasten te overtuigen.

• Huisgemaakt
• Ambachtelijk
• Dagvers
• Lokaal ingekocht
• Seizoensgebonden
• Pure ingrediënten
• Vers van het land
• Biologisch
• Onbewerkt
• Rechtstreeks van de boer
• Met liefde bereid
• Volledig natuurlijk

3. Bijzondere bereidingswijzen

Gerechten klinken nog specialer als je vertelt hoe ze bereid zijn.

• Langzaam gegaard
• Op open vuur bereid
• Houtgerookt
• Sous-vide gegaard
• Met de hand gerold
• In de oven gebakken
• Gegrild op lavasteen
• Gekarameliseerd
• Licht geflambeerd
• Perfect gebalanceerd
• Traditioneel bereid

4. Beleving & luxe

Deze woorden geven een gevoel van exclusiviteit en genot.

• Chef’s special
• Exclusief
• Signature dish
• Verrassend
• Sensationeel
• Delicaat
• Elegant
• Luxe
• Verrukkelijk
• Tempting (verleidelijk)
• Een ware smaaksensatie
• Onweerstaanbaar
• Koninklijk

5. Gezondheid & lichtheid

Deze woorden zijn perfect voor lichte, gezonde of voedzame gerechten.

• Eiwitrijk
• Voedzaam
• Evenwichtig
• Licht verteerbaar
• Rijk aan vezels
• Glutenvrij
• Vegan-friendly
• Gezond & lekker
• Vol met vitamines
• Natuurlijke energieboost

Wil je ook een menukaart die zichzelf verkoopt? Neem contact met ons op voor een adviesgesprek!

WonderStudio
Kloosterlaan 53
5235 BB ’s-Hertogenbosch
Nederland
KvK: 172 03 769

Vivian Hessels-Kwee
+31 (0)6 45 766 424
vivian@wonderstudio.nl

Jeremie Cornelissen
+31 (0)6 18 475 995
jeremie@wonderstudio.nl

Nieuw menukaart-ontwerp voor Theehuis 't Haantje door Jeremie van WonderStudio.
Fotografie: Pleun van den Bijgaart